fantasy fara fantezie

getimg.jpg The Golden Compass(Busola de Aur) – am atipit la filmul asta. Voiam de duminica sa insirui plictiseala pe care mi-a provocat-o si sa imi exprim deziluzia fata de jocul insipid al lui Nicole Kidman .

Ce contine filmul: ceva violenta prosteasca intre ursii polari, multe detalii rasuflate (ursul polar-printz detronat cazut in patima alcoolului, o fetita smechera, aparent orfana si profund antipatica), nici un pic de emotie, totul fad, reinviat pe alocuri de aparitia unor animale-demoni in a caror fisa de post este trecut insusi suflul fiecarui locuitor al acelei lumi paralele.

Am aflat astazi ca ziarul oficial de la Vatican critica Busola de Aur pentru spiritul anti-Craciun si mi-am amitit, ca da, ideea filmului ar fi ca niste oameni rai incearca sa castreze sufletul oamenilor si sa ii priveze de liberul arbitru. O fi fost Philip Pullman – autorul cartii pe baza careia s-a facut ecranizarea – ateu (asta i se reproseaza, nu stiu, ca nu l-am citit), insa daca realizatorii filmului au incercat sa redea acest „anti”-spirit nu le-a prea reusit. I se poate reprosa ca e un film prost, destul de prolix si cu personaje schematice, dar sa zici ca e anti-crestin atinge cumva fantasticul.

M-a incercat o comparatie intre filmul asta si Cronicile din Narnia. Pe de o parte Busola esueaza in a face propaganda liber-cugetatorilor pentru ca e un film neconvingator, pe cealalta Cronicile au meritul de a fi pastrat spiritul lui C.S. Lewis, degajand crestinism prin fiecare por de celuloid. Un amic mi-a spus ca ecranizarea dupa Lewis e un film pentru pocaiti. Din punctul meu de vedere, ambele filme au esuat in a fi fantasy. Politizarea si dogmatismul le indeparteaza de fantastic si apare un soi de hibrid plictisitor, plin ori de povete si pilde, ori filozofii si cugetari prea profunde care dauneaza imaginatiei.

Unde sunt fantasy-urile autentice de alta data? 

10 responses to “fantasy fara fantezie

  • marius B.

    Haide mai, raule Raul! Pai orice filmuletz transmite o idee acolo. E trist daca vezi doar dogmatism intr-o poveste despre sacrificiu, prietenie si frumos cum e „Leul, Vrajitoarea…”. Eu nu pricep revolta asta impotriva a tot ce poate fi pilda sau invatatura de viata. De unde inveti cum sa traiesti? Eu invat citind oameni, carti, vazand filme. Sunt invatabil si las sa ma modeleze, in mod constient, anumite idei pline de viata. Narnia nu-i o succesiune de predici. Cine n-ar vrea un Aslan? Numai cel mandrul si suficient siesi. Nici mie nu-mi place dogmatismul, dar asta nu inseamna ca orice film ce popularizeaza o credinta este un hibrid ce dauneaza imaginatiei. 🙂 Imaginatia mea are limite, si „limitat” e un cuvant ce-mi aduce confort. Daca tie nu, imagineaza-ti cum e sa n-ai deloc imaginatie si multumeste Celui ce a avut imaginatie destul de bogata ptr. a creea Universul si lasa-L pe El sa puna semnele cu „Interzis” pe sosea. 😀

  • raulnecesar

    nu am vazut numai dogmatism in acel film; prefer sa interpretez ce citesc/vad/ascult decat sa primesc ideea gata vidata.

  • Ovidiu

    Ce ti-e si cu gusturile astea diferite: http://agenda.liternet.ro/articol/6042/Alex.-Leo-Serban/Kidman-cea-rea-si-Busola-de-aur–The-Golden-Compass.html
    🙂

    Cineva ma acuza ca fac cam des apel la autoritate. 🙂

  • raulnecesar

    @ ovidiu :)) alex leo serban este cel mai ascultat critic de film din Romania(cf unui sondaj cinemagia :http://cinemagia.ro/poll_vote.php?id=145) si mai scrie si in Libertatea.In Re:publick considera regal filmul „300”. Cred ca si-a depasit demult nivelul de simt artistic sau este foarte bine platit sa faca reclama unor blockbustere.
    tie personal ce impresie ti-a lasat filmul?

  • Ovidiu

    Nu l-am vazut inca. Dupa ce ii citisem cronica ma gindisem sa il vad. Am incredere in ce spune. La un moment dat i-am citit cronicile publicate la liternet, din curiozitate. Exceptind un singur film, se potriveau lucrurile cu ce credeam eu. Nu imi dau seama ce intelegi prin faptul ca si-a „depasit demult nivelul de simt artistic”. 🙂 Ii citesc cu interes cronicile. Nu inseamna ca ma voi duce neaparat la filmul pe care il recomanda el. Dar, in mod cert, reuseste sa imi atraga atentia. Nu am vazut „300”, nu am citit nici acea cronica. Ce am citit prin alta parte: nu il vedeau ca pe un regal, totusi vorbeau ca despre un film cel putin decent. (Asta sint, ma raportez cam mult la altii. :))

  • alex. leo serban

    La multi ani!, in primul rind… 😉 Vazind k numele meu este invocat aici (si le multumesc celor care o fac), am zis sa intru sa va impartasesc – cumva – si „my side of the story”. Re: uluirea unora ca am putut considera „300” regal (in Re:publik): posibil sa ma fi pripit, dar prefer sa gresesc din entuziasm decit din zgircenie! (sint critici care isi dau peste degete atunci cind dau note/cotatii la filme, nu cumva sa para mai putin ‘critici’!). Placerea mea, vazind „300”, a fost autentica. (Pe de alta parte, NU a intrat in Top 10-ul meu pe 2007!) Ceva important: NU primesc bani sa scriu de bine dspr un film! A mai spus-o/scris-o si cu alt prilej: nu sint dintre cei care considera ca nimeni nu poate fi cumparat – oricine are un pret! Doar ca am, slava domnului, destul cit sa ma puna la adapost de tentatii (tot acolo spuneam ca „pretul” meu incepe de la un Picasso, un Rolls & un penthouse pe Fifth Avenue! ;P) – si, pe de alta parte, nu o fac dintr-un fel de trufie… Oricum, va dati seama ca s-ar afla imediat, daca ar fi adevarat! Asa ca desfid pe oricine are taria sa afirme contrariul dspr mine.

  • raulnecesar

    @ovidiu : care este acel film? 🙂
    @alex leo serban: multumesc pentru comentariu si pentru vizita. Ma bucur ca nu va cenzurati entuziasmul…unde pot citi topul dvs. pe 2007?

  • paul

    Dece ti se pare lictisitor filmul. Mie mi se pare foarte interesant.

  • paul

    Dece ti se pare plictisitor filmul. Mie mi se pare foarte interesant.

Lasă un răspuns

