un film prea lung, o carte abandonata si alta citita prea repede

pestera.jpgveghea.jpgimages1.jpg

Auzisem de There will be blood in stanga ca el merita de fapt Oscarul pentru cel mai bun film, iar in dreapta ca se poate compara cu o carte bine scrisa. Fusesem insa avertizat ca este putin cam lung si are un inceput mut, dar extrem de muzical datorita tipului de la Radiohead care s-a ocupat de coloana sonora.Bun…m-am inarmat cu rabdare si am inceput sa ma uit la acest film mult prea putin premiat. Dupa douzeci de minute ma gandeam la orice altceva, numai la film nu; de exemplu ma gandeam la Veghea (de Sarah Waters,editura Polirom, 2007) cartea pe care nu mai reusesc sa o termin pentru ca ma calca pe nervi, la ce alta carte ar trebui sa incep ca sa-mi revin, apoi m-am gandit ca ar trebui sa incep o bere, dar daca mi se face somn? Nu o sa reusesc sa ajung in veci la finalul filmului si nici ca ma apuc sa-l vad de la capat. Asa ca mai bine am rontatit niste biscuiti, incercand sa ma bucur -daca nu de film- macar de arta actoriceasca (asa se zice cred in limbajul de lemn). Daniel Day-Lewis joaca, intr-adevar, se implica, dar stiam asta din In the Name of the Father, pe care l-am vazut demult intr-un cinematograf fara incalzire. M-a convins de atunci, asa ca nu am nevoie sa-mi reconfirm: e un Actor, dar mie imi plac filmele in care se intampla ceva, totusi. Decid ca nu merita sa termin Veghea pe care am inceput-o, am sa o abandonez, cred ca merita asta. E si ea prea lunga, ca filmul asta si are personaje enervante, ca si filmul asta. Cand am cumparat-o, mi-a spus o colega : „vai, dar e o carte scrisa de o femeie”. So what? Dar asta chiar e, prea multe inflorituri, prea multa isterie. Revin la film…oare de ce este atat de lung, ce vrea sa transmita? Am ajuns atat de ignorant? Daniel Day-Lewis e bagat pana la mustata in petrol si mizerie, total inestetic. Ce om rau, dar totusi mai simpatic decat pastorul acela fanatic cu parul nespalat care ii este dusman si oglinda in film.

Ma chinuie brusc ca o sa renunt la Veghea pe care am inceput-o, in fond nu am ajuns nici la jumate, oare ce ar spune Anibalector daca ar afla?

Care Anibalector? Monstrul sarman din alta carte- Cititorul din pestera (Humanitas, 2008) pe care am citit-o in timpul unei calatorii cu metroul. Cred ca as fi putut sa o recitesc si in timp ce ma uitam la There will be blood si sa-mi notez si niste citate pentru postul pe care urma sa i-l dedic pe blog. Sa revin: Anibalector este de fapt Cititorul din pestera care ii tine teorii unui copil si-l invata cum sa citesca, ce sa citeasca, chiar si poezie, sa nu se sperie daca nu intelege chestii. Si sa nu abandoneze atat de usor cartile, asa cum mai fac eu.

„O carte ne cere sa mergem noi la ea. Un ecran cu imagini si tampenii, nu. Este diferenta dintre a calatori si a sta pe loc. Cartea ne obliga sa calatorim, televiziunea sa ramanem gura-casca.” zice Anibalector la un moment dat.

Da, eu am ramas gura-casca la filmul asta, There will be blood. Ma asteptam ca finalul sa rastoarne tot, sa ma rastoarne si pe mine. Ca de obicei, asteptarile mele sunt prea mari. Nu mai comentez nimic, se stie ca banii mananca sufletul, si ca unii se folosesc de oameni pentru bani, altii de Dumnezeu, ca asa s-a construit capitalismul, same old stuff. Filmul asta e deosebit si profund, dar mie nu-mi place .

Simt nevoia sa inchei acest post confuz cu ceva mai light si mai digest:

„…dupa atatia ani, tot nu stiu sigur la ce ne serveste o carte. Dar cred ca stiu ce ar spune Anibalector daca ar fi aici: Cu atat mai bine.”

9 responses to “un film prea lung, o carte abandonata si alta citita prea repede

  • ionuca

    Nu te mai uita la filme. They’re evil 😛

  • (S)wine

    absolut Ionuca!
    incepe…SI TERMINA berea aia.
    si pe urma…alte sticle.

  • mia

    :)))))) ionuca, well put. ia sa ma uit si eu la filmu asta.

  • bola de nieve

    dada, film profund, desigur – nu asta e eufemismul cel mai des intalnit pentru alea mai plicticoase?:) oricum, moment simpatic cu d.d.-lewis scrasnind cu zambet acru „i hate most people”. dupa asta putea sa apara genericul de final.

  • raul

    da, parca la momentul acela am ridicat si eu din spranceana…

  • ameer

    Muviz are not evil :)) Dar „there will be blood” e. Si ma bucur ca mai sunt si altii care s’asu plictisit si s’au gandit la 1001 alte lucruri 😀 – plus ca nici macar „profund” nu mi s’a parut. DD Lewis e talentat, dar genul lui de „over the top acting” nu prea ma atrage 😉 Iar Sarah Waters – am citit doar povestirea din „Antologia Granta” si m’am convins definitiv sa nu ma apuc de roman. Mi s’a parut pur si simplu searbada 😀

  • raulnecesar

    S. Waters scrie destul de liniar si searbad, vorba ta. Astept totusi sa ma convinga cineva ca isi revine spre final 🙂 Poate are finaluri a caror forta absorb tot anostul de pana atunci…dar inca nu m-a contrazis nimeni 🙂

  • bola de nieve

    „Poate are finaluri a caror forta absorb tot anostul de pana atunci” … well, nu are..

  • raul

    m-ai linistit 🙂

Lasă un răspuns

