povestioara lui D.

In Despre interior-exterior. Gellu Naum in dialog cu Sanda Rosescu (editura Paralela 45, 2003), am citit despre un anume D. care il implora pe Gellu Naum sa-i fie guru. La un moment dat ei pleaca impreuna intr-o calatorie cu trenul, unde se intampla dislocari exemplare iar finalul este iluminator de absurd. Mi-a placut atat de mult, incat redau intamplarea povestita de Gellu Naum, fara sa trag nici o concluzie, bineinteles:

„Era iarna, viscol si trenul pe care trebuia sa-l luam, un tren de navetisti, era arhiplin. Nu stiu cum am ajuns sus, impinsi de lume, intr-o aglomeratie cumplita, intr-un vagon de mana doua. Stiu doar ca, imediat dupa plecarea trenului, a aparut, facandu-si loc prin multime, conductorul trenului. M-a invitat sa-l urmez. M-am dus dupa el, pana la un vagon de clasa I, la fel de aglomerat. Dar acolo se afla un compartiment gol si incuiat…In mod absolut inexplicabil pentru mine, dar asta nu ma interesa deloc, conductorul m-a poftit in compartimentul acela, unde m-am simtit destul de bine…Cand am coborat din tren, l-am revazut pe D. aruncat pe peron de multime. M-a intrebat unde am fost. Cand i-am spus, numai ca nu plangea. <Pe mine m-au impins in closet> mi-a spus. <N-am putut sa ies de acolo decat acum, cand m-au aruncat jos…>. Suferinta lui nu venea, cum s-ar putea crede, de la felul cum calatorise. Nu… Asta i se parea firesc…Suferea pentru ca eu, care izbuteam sa scap de inghesuiala si sa fiu condus intr-un compartiment rezervat, refuzam sa-i fiu guru…Peste cativa ani a murit, destul de tanar inca, intr-o librarie. As vrea sa nu tragi nici o concluzie din povestioara asta…”

3 responses to “povestioara lui D.

Lasă un răspuns

