care e basmul tau preferat?

Povestea Ramonei despre prietenul care a coboarat din tren mi-a amintit de un basm al lui Hans Christian Andresen in care unui baiat pe nume Key ii intra cioburi in ochi si inima. Bietului copil i se deformeaza total vederea, i se sterge memoria afectiva si se lasa dus hat departe de Craiasa Zapezilor, o tipa egoista, fara simturi. Prietena lui Key, Gerda pleaca sa-l caute pana in Laponia si face un drum interesant, scapa de talhari, se imprieteneste cu ren fricos un langa o tufa cu boabe rosii (nu stiu de ce am retinut acest aspect) iar in final isi salveaza prietenul dupa ce scriu amandoi cu gheata cuvantul „vesnicie”. Mi-a placut basmul pentru ca e trist, are zapada si inghet, dar parca in final se cam rupe vraja: cei doi copii se intorc acasa, la caldurica.

Acum cativa ani am fost intrebat care ar fi basmul meu preferat si am marturisit fara ezitare: Fetita cu chibrituri.

„Mai gandeste-te si gaseste-ti altul”
„What? De ce asta n-ar fi bun?”

Mi s-a explicat ca basmul preferat iti traseaza cumva destinul. Si e cam nasol cu fetita care-si arde toate chibriturile: bad destiny, tragic end. Prin urmare m-am mai gandit si am taiat din start povestile autohtone (de mic am fost cosmopolit) si pe cele siropoase, glamour (poate Cenusareasa, dar mi s-a parut cam prostuta). Asa ca am ramas la Andersen si dintre toate povestile lui triste am ales-o tot pe The Little Match Girl, pentru ca e cea mai realista, desi jumatate din basm se petrece in vis (fetita viseaza fripura, bunica, bradul). Ar mai fi si povestea lebedelor in care o alta sarmana e nevoita sa coasa 12 11 mantii din urzici, dar nu numai ca reuseste, dar se mai si marita.

Indiferent de consecinte, raman la Fetita cu chibrituri (aici varianta mea preferata in lectura lui Octavian Cotescu). Si ca sa accentuez, mai fac o marturisire: eu cred ca la final, copilul din videoclipul urmator nu reuseste sa-si ia zborul si cade:

Dar care e basmul tau preferat?

21 responses to “care e basmul tau preferat?

  • alina

    cautam ceva legat de basme: daca mai exista interes pt asa ceva, iar dl Gogu (adica google) m-a adus aici:)
    surpriza a fost dubla: am gasit basmul meu preferat (Fetita cu chibrituri) si o veche cunostinta (pe Raul ex-humanitas).
    ma bucur:) alina (ex-victor ebner)
    ps daca nu iti mai aduci-aminte e de inteles, a trecut ceva vreme de atunci……

  • raulnecesar

    a trecut mult timp, dar n-am uitat
    deci te ocupi de basme acum? 🙂
    minunat!

  • k

    fetiţa cu chibrituri şi muzicanţii din bremen.
    ( Raul, discul Spărgătorul de nuci de E T A Hoffmann l-ai ascultat ? Îl ştii pe unchiul Droselmayer?)

  • c.est moi

    :)haha. si chiar azi ziceam ca „i`m doomed”. `oi fi de vreme ce basmul preferat chiar asa iti marcheaza destinul..:) oricum, eu tot la ea raman [fetita cu chibrituri] orice ar fi! si de ce o fi sfarsitul asa de tragic..?

    `nimeni nu stia ce frumuseti vazuse ea si in ce stralucire intrase si ce bucurie mare ii adusese Anul Nou! `

    ..:)nu..acest sfarsit nu e tragic!..e mister.

    ps.acum imi dau seama ca tot timpul i’am plans pe oameni, nu pe ea..

    pps.glosolli..:)buna alegere!

  • raulnecesar

    @ k: pe the nutcracker, nu… e prea tarziu acum? 🙂
    @c.est moi: m-ai mai linistit

  • ana

    Cel cu Eliza si fratii transformati in lebede era unul din preferatele mele 🙂 dar nu erau 11 frati?sau nu-mi mai amintesc eu bine?

  • Laura

    hainele cele noi ale imparatului & margica albastra

  • raulnecesar

    @ana: ai dreptate, cu eliza 12
    @laura: n-am auzit de margica, ce avea special? 🙂

  • basme « BolaDeNieve

    […] octombrie, 2008 by boladenieve78 raul intreaba “care e basmul tau preferat?” si ne povesteste despre fetita cu chibrituri. prin urmare ma ia cu frig amintindu-mi discul […]

  • alina

    in timpul liber ma ocup si de basme:)
    p.s.am uitat sa mentionez la preferate: si basmele rusesti….

  • fanitza

    klaus cel mare si klaus cel mic nu te-a atras?

    sau hainele imparatului?

  • raulnecesar

    nu, dar mi-am reamintit povestea care ma speria cel mai tare: ursul emasculat de vulpe

  • jo

    Creanga era un Sade al povestilor

  • Laura

    margica albastra era povestea unor copii care descoperisera o margica fermecata, le indeplinea toate dorintele, insa cu fiecare dorinta indeplinita sa decolora si isi pierdea din „puterea magica”… Nu mai tin minte finalul, dar mi-a placut fff mult. Si mai era o poveste: Albina Maia si aventurile ei

  • ramona

    mie imi place povestea lui Cuculili, e de altfel singura poveste pe care mi-o amintesc da capo al fine, cu detalii. e o poveste chinezeasca foarte frumoasa.
    insa de cand m-am facut mare povestea mea preferata e de departe „Harun si marea de povesti” a lui Rushdie.
    povesti si povesti.

  • chrysallidis

    da` daca preferata mea era si este ‘turtita cea umflata’ ce-o insemna oare…? e sugubeaţă turtiţa…insa vulpea-i tot şireată….
    … si mai e una….’mana neagra’ o poveste spaniola…care mi-a marcat serile copilăriei…e mai subpamanteana aşa …e intr-o carticica cu o selectie facuta de Batzaria, ‘Povesti de aur’ ii zice…
    daca stau sa ma gandesc, acum, nu stiu care imi placea mai mult …

  • liftingshadows

    ce frumosi sunt trandafirii
    dar cad prada ofilirii
    traiul nostru e mai bun
    ca-n florim si de craciun

  • (S)wine

    „Fetita cu Chibrituri” si „Micul Print”

  • haibidu

    vrajitorul din oz intra la basme?

  • raulnecesar

    @(s)wine: perechea perfecta
    @haibidu: nu prea, dar de ce nu?
    Dorothy, deci?

Lasă un răspuns

