si doamnele grase au nevoie de dragoste

 zadie_despre_frumusete_cop3

 

 

Despre frumusete, de Zadie Smith, editura Leda, 2008

As recomanda Despre frumusete in primul rand celor pe care ii tot aud/citesc ca refuza din start o carte scrisa de o femeie. Am auzit destule gagici care defilau autosuficient cu „eu nu citesc carti scrise de femei”. Well, fetelor v-am gasit un corespondent in cartea asta: un tip pe nume Monty, universitar, afroamerican si conservator, dispretuitor al actiunii pozitive (protectia minoritatilor si ajutarea celor defavorizati social, etc). Un tip care se neaga pe sine, care se crede mai bun decat familia din care provine, cu o atitudine de Condoleezza Rice constipata, cu constiinta trecuta prin clor. Dar nu pentru Monty merita sa cititi cartea, desi are si el ceva de spus, ci pentru Kiki. Kiki e negresa, are putin peste 50 de ani si putin peste 120 de kg, un sot alb (universitar si el, dusmanul lui Monty), mai putin fidel, trei copii destul de straini si un sentiment cronic de ratare casnica. Ea este, din punctul meu de vedere, stalpul acestui roman, bara de care se lovesc sau se sprijina toti. Ea e primul personaj care imi exprima complet ideea de motherhood. Atat de vie si de minunata, are doza perfecta de exuberanta a unei regine africane.

Despre frumusete are mult conflict politic, cultural, de campus, de familie si de cuplu. Personajele (multe si colorate)  au dialoguri destepte pe un fond in care Mozart si Tupac sunt, din cand in cand, MC. Iar cu Rembrandt & alti pictori voodoo in decor, dar si pe post de subiecte care permit ciocniri culturale si sociale, romanul se muleaza perfect pe orice nuanta de frumsete care v-ar trece prin cap.

ps. titlul acestui post este citat din carte

3 responses to “si doamnele grase au nevoie de dragoste

  • to-morrow

    …Si cand ma gandesc ca am cumparat cartea aceasta de vreo luna dar nu m-am apucat de ea! Acum citesc doua, in paralel. Dar dupa ce am vazut scris aici, te asigur ca „Despre frumusete” va fi a 3-a carte, in paralel cu celelalte 🙂

  • raulnecesar

    sa-mi spui daca ti-a placut

  • Tomata cu scufita

    Am terminat-o aseara si mi-a placut mai mult decat Dinti albi. Asa cum zici, Kiki e un personaj pe care n-ai cum sa nu-l indragesti. Asa grasa, neagra si nu cu multa scoala e de o mie de ori mai buna ca Howard, profesor fara constiinta. Sunt multe de spus despre cartea asta, dar cel mai bine ne rezumam la faptul ca e o carte buna. 🙂

Lasă un răspuns

