ragtime

  Ragtime, de E. L.Doctorow, editura Leda, 2007, traducere de Antoaneta Ralian

un fel de motto al romanului: „nu cantati grabit aceasta piesa/ragtime nu se canta cu repeziciune” (scott joplin). asa e si cartea – cel putin eu asa am citit-o: pe parcursul primelor doua parti (untill the shit happens si partea a treia devine devine un joc de-a hotii si vardistii) m-am oprit de multe ori intre fraze ca sa savurez scriitura sau am inceput sa recitesc pasaje care prea mi-au placut.

inceput de secol 20: baiatul, mama, tata si fratele mai mic al mamei. cuminti, netulburati si parca neiesiti in lume, desi tata este in timpul liber explorator si ajunge pana la polul nord unde are parte de cea mai zoofila experienta cu o eschimoasa. izolarea, fie ca e de natura locativa, fie ca e a propriului eu, nu mai rezista invaziilor: henry ford a inceput sa-si vanda automobilele, marele houdini in persoana le cere ajutorul cand isi buseste usor masina in fata casei lor, artistele devin accesibile oricarui flacau care le savureaza goliciunea pitit intr-un dulap.

este doar un inceput in care „era evident ca lumea se descompunea si se recompunea in mod constant, pe parcursul unui nesfarsit proces de insatisfactie.” adica totul o ia razna: personajele principale din familia deja amintita se vor ciocni cu o serie de indivizi care s-au framantat pe bune in acele timpuri; i-am cautat pe unii pe google si i-am gasit: bancherul j p morgan, un fel de donald trump la patrat al anilor aceia, intr-o poza facuta de paparazzi; revolutionara emma goodman, o comunista cu veleitati de maseuza si evident pe frumusica si usurica evelyn nesbit, fotomodel:

cartea are si un conflict exploziv intre un dandy de culoare, artist si performer de ragtime si un grup de pompieri albi care ii vandalizeaza automobilul. diferendul anunta schimbarile majore sociale de la inceput de secol si prin violenta lui, si un razboi. care e vazut ca o solutie de catre milionarul descurajat care le-a vazut, trait si avut pe toate: „nu fiti tristi. razboiul urgenteaza lucrurile.”

6 responses to “ragtime

  • dragos c

    Hai felicitari, incepi sa citesti, nu gluma!
    Sunt convins ca e un roman bun, doar s-a facut si-un film. Io am avut o experienta neplacuta, Cartea lui Daniel nu m-a convins s-o termin acum vreo 10 ani , iar de curand Labirintul apelor – un fel de roman politist cu secrete si afaceri necurate – m-a dezamagit de tot…
    O sa mai incerc inca o data Cartea lui Daniel!

  • raulnecesar

    mai bine incerci direct ragtime; am citit undeva ca e cel mai bun roman al sau…de restul nu am auzit nimic

  • (S)wine

    Am citit „City of God” si nu mi-a placut prea mult. No relation to the film by Fernando Meirelles (sp?) care este fantastic.

  • blogescu

    De Billy Bathgate nu ati auzit? 🙂

  • raulnecesar

    @ (s)wine – nu stiam ca city of god, the movie (pe care eu inca nu l-am vazut) e facut dupa cartea lui doctorow. am facut un research si peste tot am dat peste un anume paulo lins, novelist.

    @blogescu – merita?

  • zum

    @ raulnecesar: filmul city of god nu are nici o legatura cu doctorow.

Lasă un răspuns

