ce este chestia alba dintr-un gainat?

cutremur de timp

 

 

 

Cutremur de timp, de Kurt Vonnegut, editura Humanitas Fiction, 2008, traducere de Viorica Boitor

este ultimul roman pe care vonnegut nu prea a mai avut chef sa-l scrie; i-a luat mai mult de zece ani sa se hotarasca ce sa faca cu el: a taiat din naratiunea initiala si a amestecat-o cu date autobiografice vesele, triste si savuroase. de pilda, vonnegut afirma ca nu mai are rost sa scrie despre abraham lincoln si actorul care l-a asasinat, pentru ca in afara de istorici si alti trecuti de varsta de 60 de ani nu mai intereseaza pe nimeni ceva atat de raposat. asa ca a redus episodul cu pricina, la fel ca altele in care apar hitler, satana, adam si eva sau george bernard shaw (care marturisea pe la 80 de ani ca, daca el e socotit istet, cu siguranta ii compatimeste pe cei socotiti prostovani). in carte apar toate rudele si apropiatii mucaliti ai scriitorului. mi-a placut mult de sora lui kurt care avea o pasiune pentru caderile pe scari ale altora sau ceva de genul asta.

cred ca „ceva de genul asta” defineste cel mai bine romanul. mi-am subliniat  mai mult pasaje geniale care vorbeau despre arta, istorie, civilizatie si tot felul de lucruri care trec si am ramas in final la un sirop lung si simpatic . Citez:

„cu ceva timp in urma am primit de la o femeie o scrisoare sentimental-siropoasa. stia ca si eu sunt la fel de sentimental-siropos, adica un democrat nordic. era gravida si voia sa stie daca nu cumva comite o greseala aducand un bebelus inocent pe lumea asta atat de ticalosita.
i-am raspuns ca ceea ce m-a facut sa consider ca merita sa-mi traiesc viata au fost sfintii pe care i-am intalnit, oamenii care prin comportamentul lor s-au dovedit capabili si lipsiti de egoism. acestia apar in cele mai neasteptate locuri. poate ca si tu, draga cititorule, esti sau poti deveni unul dintre sfintii pe care i-ar putea intalni copilul ei.
cred in pacatul originar. cred si in virtutea originara. priviti in jurul vostru!”

mda, dar imigrantii de la metrou nu se pun, nu-i asa?

6 responses to “ce este chestia alba dintr-un gainat?

Lasă un răspuns

