eu si kaminski

kaminski

 

 

Eu si Kaminski, de Daniel Kehlmann, editura Humanitas Fiction, 2009, traducere de Corina Bernic

 

va recomamd cartea asta numai daca va plac fast-book-urile indopate cu dialoguri nefinisate si finaluri cautat spirituale.

adica:
tema romanului este generoasa: raportul dintre critic si artist /valoarea artei. un critic mediocru vrea sa-si castige celebritatea scriind biografia ultimului ucenic al lui matisse. cartea incepe promitator, are un cinism foarte brut si atragator insa dupa cateva pagini autorul da semne de plictiseala si parca scrie pentru deadline. cele 200 de pagini se compun dintr-o calatorie in care criticul incearca cu orice pret – chiar al sanatatii artistului – sa castige potul cel mare. finalul e „ravisant” de-a dreptul, nu are nimic din comicul absurd pe care il anunta coperta a patra, ci din contra, mi-a amitit de legenda personala patentata de coelho. „arunca nimicul pe care-l ai si o sa afli iluminarea”, spune artistul care se dovedeste mai sarlatan decat criticul paparazzo.

cartea poate fi privita ca un scenariu bun, de altfel va fi si ecranizata de regizorul lui goodbye, lenin!. ar putea iesi un road movie simpatic, chiar daca nu original [spre final mi-a evocat si un pasaj din filmul venus cu peter o’toole]. sper doar sa taie pildele schematice de genul: „tu crezi ca ai o viata. si dintr-odata se duce totul de rapa. arta nu inseamna nimic. totul e doar o iluzie.”(pag 165)  

si pt ca nu-mi plac posturile in care scriu despre chestii care nu mi-au placut, contrabalansez cu o secventa din venus:

16 responses to “eu si kaminski

Lasă un răspuns

