fata si bucuria de a nu mai fi

fata si moartea

 

 

Fata si moartea, de Michel Tournier, editura Univers, 2004, traducere de Emanoil Marcu

daca dintr-o carte de povestiri consideri ca doar unele sunt minunate, iar celelalte cel mult banale, inseamna ca volumul este mediocru? e stupid sa fac o medie aritmetica, insa nu stiu cum sa recomand aceasta carte: cititi neaparat povestirile „fata si moartea”, „fuga micului poucet” si treceti peste „fetisistul” si „refugiul muguet”? da, dar ar trebui sa detaliez despre fiecare din cele 14 povestiri si ar iesi un post prea lung. asa ca voi face totusi o medie cu ce mi-a placut si ce nu: e minunat amestecul de mit si prezent, aerul proaspat de legenda. mi-a placut trecerea molatica de la basm la realitate erotica. in „fuga micului poucet (poveste de craciun)” un urias al padurii, „frumos ca o femeie” tine un discurs aforistic, pentru copii, despre rolul si semnificatia arborelui iar imediat dupa aceea micul poucet este initiat in jocurile iubirii de sapte surori galagioase. tournier descrie ritualuri dulci si crude de initiere, inverseaza pe alocuri rolul si imboldurile unor personaje biblice [in familia adam, cain este  pacifist iar iehova un batran opac si ranchiunos]. nu mi-a placut ca unele povestiri sunt unilaterale si au un caracter didacatic prea pronuntat [in „refugiul muguet”  balansul unui tanar sofer de tir intre viata dinamica de pe autostrada si tihna de la tara duce la un accident cumplit].

„fata si moartea” mi-a placut cel mai mult. melanie se lupta zilnic cu plictisul si cu scarba de viata savurand orori: manaca lamai si tartine cu mustar, face plimbari exaltate pe inghet, cu ochii inlacrimati de frig, dar hohotind de ras. cu timpul fata incepe sa colectioneze toate instrumentele cu care ar putea sa-si curme viata, intalneste dragostea [care dispare repede] si intelepciunea [care ii este indiferenta]. finalul este incantator si caraghios si accentueaza „bucuria de a nu mai fi”.

as citi totusi ceva mai consistent de tournier. am „meteorii” in biblioteca, dar nu am gasit prea multe recomandari despre carte.

5 responses to “fata si bucuria de a nu mai fi

  • Midori

    Adica stai cu „meteorii” necititi in biblioteca? De cit timp, daca nu-ti e cu suparare?!
    Pe „Meteori” i-as pune in Top 10 daca e sa vorbesc de cartile mele preferate. Desi intr-un top d’asta numerele ar fi doar de ordine, nu indicatoare ale unei ierarhii.
    In fine. Cartea asta lui Tournier are un farmec aparte. E in acelasi timp roman de dragoste, psihologic si de calatorii. E scris pe mai multe voci, si fiecare poveste e bogata si surprinzatoare. Firele narative se-mpletesc frumos. Atunci cand l-am citit n-am detectat in el vreo intentie moralizatoare – desi poate ma insel, eram mai tinerica. Stiu ca atunci cand l-am reluat ma asteptam la un stil al scriiturii mai poetic – si am descoperit ca poezia, la Tournier, nu sta in stil, ci in idei si imagini.
    „Meteorii” a fost prima carte scrisa de el pe care am citit-o, si m-a facut sa-i caut toate romanele traduse in romana. Faine sint si „Regele arinilor” („L’ogre”, ecranizat cu John Malkovich in rolul principal) si „Vineri sau limburile Pacificului”.
    Uh, m-as apuca sa recitesc tot ce-a scris Tournier, daca n-as avea cartulii necitite pe teava.

  • raul

    oao, m-ai convins sa o citesc
    am meteorii de vreo doi ani – am prins la un targ reduceri mari la univers si mi-am cumparat tot ce aparuse in colectia noua.

  • juless

    „Picatura de aur” cred ca merita citita

  • zum

    ooo, trebuie neaparat sa citesti Meteorii! si apoi Regele arinilor, Gaspar, Melchior si Balthazar, Vineri sau limburile Pacificului, Picatura de aur…sa mai zic? 🙂 da’ daca tot ai Meteorii in biblioteca eu zic sa lasi orice altceva si s-o citesti de urgenta. poate ar trebui s-o recitesc si eu, ca sa tot fie vreo 10 ani de la prima lectura…

  • raul

    la atata entuziasm, o sa-mi cumpar toate cartile amintite. 🙂 thanks

Lasă un răspuns

