bietii invizibili

 

 

 

 

Invizibil, de Paul Auster, editura Univers, 2010, traducere de Cristiana Visan

despre „invizibil” ori nu spui nimic, ori trebuie sa vorbesti prea mult, ca sa nu omiti vreun punct din traseul real sau imaginar al persoanjelor. lumea se naruie permanent in acest roman si se reasambleaza in scurt timp, dar in alta structura narativa. romanul se rupe de multe ori si povestea se reia mereu din alt unghi. spatiile goale raman neumplute pana la sfarsit, insa aceasta lipsa da consistenta cartii.

raspunsurile nici nu mai conteaza (este profesorul un criminal cu sange rece, a fost sau nu incest, etc), adevarul e doar un detaliu banal raportat la drumul pe care trebuie sa-l indure fiecare. cu totii raman prinsi in capcana propriei minti, inecati in obsesia curenta pana la diluare. niste bieti invizibili care nu reusesc sa se desprinda de ei insisi:

„Scriind despre mine la persoana intai, ma sufocasem singur si ma facusem invizibil , fiindu-mi astfel imposibil sa gasesc lucrul pe care il cautam. Trebuia sa ma desprind de mine, sa fac un pas inapoi si sa construiesc un spatiu intre mine si subiectul meu (care era nimeni altul decat eu) si, prin urmare, m-am intors la inceputul partii a doua si m-am apucat sa scriu la persoana a treia.” (pag. 79)

detasarea „la persoana a treia” se produce ca de obicei prea tarziu si cu riscul excesului de fantezie: trecutul monoton se poate lesne colora cu nuante bolnavicioase care sa dea vizibilitate unui personaj ratat afectiv. poate asta e una din cheile romanului si ma opresc aici pt ca, repet, nu adevarul conteaza ci emotia care a dus la cautarea lui.

am retinut dialogul dintre doi amanti:

„Mi-a placut la nebunie sa fiu cu tine, dar timpul nostru a expirat si, in momentul in care vei iesi de aici, vei intelege ca nu mai ai nevoie de mine.
Nu-i adevarat.
Ba da. Numai ca n-o stii inca.
Despre ce vorbesti?
Bietul Adam. Nu eu sunt raspunsul. Nu pentru tine. Probabil pentru nimeni” (pag. 50)

Lasă un răspuns

